Ajankohtaista

Käteisen rahan käyttö ja pankkiasiointi tulee olla mahdollista jatkossakin

Euron kolikoita sataa.

Vanhustyön keskusliitto (VTKL) jätti lausuntonsa peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja käytettävyydestä.

Pankkipalvelut ja maksamisen välineet ovat viime vuosien aikana kehittyneet ja digitalisoituneet voimakkaasti. Elämmekin pankkipalveluiden muutosvaihetta. Suuri osa ikääntyneistä käyttää sujuvasti digitaalisia pankkipalveluita, mutta osa ikääntyneistä ei pysty tai osaa käyttää niitä.

Peruspankkipalvelut tulee säilyttää edelleen jokaisen käyttäjäryhmän saatavilla. Myös mahdollisuus henkilökohtaiseen asiointiin tulee jatkossakin turvata. Pankkisovellusten käyttöä tulisi voida harjoitella opastetusti turvallisessa testiympäristössä. Tarvitaan edelleen lisää tiedottamista siitä, missä ja miten pankkiasioita voi hoitaa, esim. nostaa käteistä ja miten maksaa laskuja. Monet pankit ovat jo kehittäneet hyviä ikäihmisille suunnattuja toimintamalleja, joista tulisi tiedottaa laajemmin.

Lue VTKL:n lausunto kokonaisuudessaan tästä.

Hanke pankkipalveluiden saatavuudesta

Valtiovarainministeriössä on osana luottolaitoslainsäädännön kokonaisarviointia käynnissä hanke, jossa selvitetään peruspankkipalveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä. Peruspankkipalveluihin kuuluvat perusmaksutili ja siihen liittyvä tilinkäyttöväline (esimerkiksi debit-kortti), mahdollisuus nostaa ja tallettaa käteistä rahaa, maksutapahtumien toteuttaminen (esimerkiksi tilisiirrot) sekä sähköinen tunnistusväline (esimerkiksi pankkitunnukset).

Tästä aiheesta on avoinna 16.6.2023 klo 23.59 saakka kansalaisille suunnattu kysely otakantaa.fi -sivustolla. Pääset kyselyyn tästä.