Vanhustyön keskusliitto on laatinut ikäystävällisen myynnin ohjeiston

Julkaistu:

Vanhustyön keskusliitto on laatinut ohjeiston ikäystävällisemmän ja eettisemmän myynnin edistämiseksi. Seniorit pitää kohdata erilaisissa myynti- ja ostotilanteissa aidosti arvostaen ja heitä kuunnellen. Ohjeisto tarjoaa konkreettisia periaatteita ja toimintatapoja, joita voi soveltaa monenlaisissa myyntiorganisaatioissa.

Ikäystävällisen myynnin ohjeiston kulmakivinä ovat kunnioitus, kuunteleminen, luotettavuus ja jatkuvuus. Myynnin haasteista on vuosien varrella puhuttu muun muassa digilaitteiden ja liittymien hankinnan yhteydessä. Monet seniorit kokevat esimerkiksi älypuhelimen ostotilanteen stressaavaksi, kun tekninen sanasto on vierasta tai valikoima on suurta. Lisäksi sopimusten kylkiäisenä tarjotaan erilaisia palveluita, joiden tarpeellisuus voi jäädä epäselväksi.

Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta keskittyy valtakunnallisesti seniorien digiosallisuuden tukemiseen ja on tehnyt yhteistyötä DNA:n kanssa ikäystävällisen myynnin ohjeiston luomisessa.

DNA:lle on aina ollut tärkeää tarjota hyvää asiakaskokemusta. Samat perusasiat ovat relevantteja kaiken ikäisille asiakkaille, kuten pyrkimys ymmärtää asiakasta ja halu suositella juuri hänen tarpeisiin sopivia tuotteita ja palveluita. Ohjeisto on osa koulutusrakennettamme ja se varmistaa, että ikäihmisten näkökulmaa tarkastellaan erikseen osana myyjien koulutusta, toteaa DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Ohjeisto on tehty kaikkien toimijoiden hyödynnettäväksi. Vanhustyön keskusliitto kannustaa eri myyntiorganisaatioita kehittämään toiminnastaan entistä ikäystävällisempää.

Lisäksi ikääntyneille itselleen on koottu oma vinkkilista digituotteiden ostotilanteisiin. Listalla halutaan rohkaista kysymään ja keskustelemaan entistä enemmän, jotta ostotilanteisiin uskaltaa osallistua rohkeasti ja omista tarpeistaan käsin.

Hyvä myyntitilanne on vuorovaikutusta – myös asiakkaalla on oikeus, mutta myös velvollisuus kysyä ja pyytää selvennystä. Kysyminen ei ole tyhmyyttä vaan viisautta. Oman tarpeen ja tilanteen avaaminen auttaa myyjää tarjoamaan sopivaa tuotetta, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton ohjelmapäällikkö Tiina Etelämäki.

Lisätietoa:
Tiina Etelämäki, Ohjelmapäällikkö, tiina.etelamaki@vtkl.fi, p. 050 343 5955, Vanhustyön keskusliitto
Sami Aavikko, DNA Kaupan toimitusjohtaja, sami.aavikko@dna.fi, p. 044 044 3069