Här finns anvisningar för den som beställer frivilliginsats. Beställaren kan vara den äldre själv, en närstående eller någon annan aktör. Läs dessa anvisningar innan du gör beställningen.
När du gör en förfrågan om frivilliginsats
- Be alltid kunden om samtycke innan beställningen görs. Vi kan inte förmedla en frivillig mot kundens vilja.
- Redogör för kunden vad frivilligas uppdrag innebär. En frivillig fungerar som promenadsällskap, samtalspartner eller följeslagare till exempel vid läkarbesök, inköp eller evenemang. En frivillig ersätter inte en arbetstagare eller en närståendevårdare. Frivilliga utför inte hushållsarbete, vårduppgifter eller ärenden på egen hand utan den äldre.
- Frivilliga får ingen lön. Uppdraget får inte medföra kostnader för frivilliga (t.ex. vid teaterbesök ska kunden betala även frivilligpersonens biljett).
- En förfrågan om följeslagarhjälp för en viss dag bör göras så tidigt som möjligt (helst senast 1–2 veckor innan önskat datum). Då är det större chans att en lämplig frivillig hinner hittas.
- Om en äldre behöver regelbundet stöd av en frivillig, gör beställningen genast. Ibland kan det ta lång tid att hitta en frivillig.
- Samla in noggranna uppgifter om kunden innan du ringer frivilligförmedlingen. Förmedlingen behöver följande uppgifter: namn, födelseår, adress, telefonnummer, dörrkod, hemvårdens journummer (om beställaren är hemvården), samt saker att beakta gällande kundens hälsa (t.ex. hjälpmedel, minnessvårigheter). Vid beställning av följeslagare behövs även information om vart man ska, tidpunkt, färdsätt och vem som beställer taxi. Vid beställning av vänfrivillig är det bra att diskutera med kunden om vilken hjälp hon eller han önskar, om tidpunkt och besöksfrekvens spelar roll, samt om könet på frivilliga har betydelse.
- Kortvarig frivilligverksamhet kan vara en låg tröskel för en äldre att bekanta sig med frivilligverksamhet. Då avtalar man om en femveckorsperiod där frivilliga gör ett veckobesök på cirka två timmar.
- En frivillig ersätter inte hemvårdens besök. Hemvården eller anhöriga ska se till att kunden är färdig att gå, om hon eller han inte klarar det själv (klädd i dagkläder, har tillräckligt med pengar, vid behov FPA-kort och andra handlingar samt nycklar).
- När följeslagarhjälp har beställts, meddelar frivilligförmedlingen beställaren senast på överenskommen dag om en frivillig hittats. Frivilligförmedlingen ger inte frivilligpersonens kontaktuppgifter till beställaren eller kunden. All kontakt sker alltid via frivilligförmedlingen.
- Kom ihåg att meddela om följeslagarhjälp eller vänbesök ställs in, till exempel om kunden oväntat hamnar på sjukhus.
Beställning av frivillig elektroniskt
Fyll i blanketten för att beställa en frivillig. Följeslagarhjälp kan endast beställas per telefon.
Beställning av följeslagarhjälp
Frivilligförmedlingen nås på tfn 09 3508 6044 på tisdagar kl. 9–12 och torsdagar kl. 12–15.5.
Broschyr
Broschyr om Seniorverksamhetens frivilligverksamhet i huvudstadsregionen.
Seniorverksamhetens kontaktpersoner för frivilligverksamhet:
Minna Kuusela
Verksamhetsledare
minna.kuusela@vtkl.fi
tfn 050 572 2829
Piia Leppäkoski
Verksamhetsledare
piia.leppakoski@vtkl.fi
tfn 050 479 4858