Rajoitusten jatkuminen iskee kipeästi palvelutalojen asiakkaisiin – Suomalaisen Työn Liitto ja Vanhustyön keskusliitto haluavat jakaa iloa arkeen
Julkaistu: 28.5.2020Suomalaisen Työn Liitto ja Vanhustyön keskusliitto haluavat jäsenyritystensä palvelutaloihin jakamiensa tuotepakettien avulla tuoda piristystä asukkaiden arkeen sekä osoittaa kiitoksensa arvokasta työtä tekeville hoitajille.
Lähiviikkoina yhteiskuntaa avataan pikkuhiljaa kohti normaalia toimintatapaa, mutta merkittävää osaa ihmisistä se ei kosketa, vaan fyysisen kanssakäymisen välttäminen muun muassa palvelutaloissa jatkuu edelleen. Tämä on nostanut huolenaiheeksi niin palvelutalojen asukkaiden kuin heidän hoitajiensakin jaksamisen.
– Pienillä teoilla ja suurilla tunteilla on tässä poikkeusajassa iso merkitys ja siksi halusimme tällä Arjen iloksi -teolla jakaa tekemistä ja ilon aiheita niin ikäihmisille kuin kiitokseksi henkilökunnalle taukotiloihin, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Palvelutalojen yhteistiloihin jaettavat paketit ovat Avainlippu-yritysten lahjoittamia tuotteita, jotka henkilökunta jakaa 425 yksikössä. Näissä asukastiloissa työskentelee kaikkiaan noin 3 300 hoitohenkilöä ja asukkaita niissä on keskimäärin 5 500. Palvelutaloille on myönnetty joko Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu- ja/tai Yhteiskunnallinen Yritys -merkki ja ne ovat Vanhustyön keskusliiton jäsenjärjestöjä.
– Nämä yhdistyspohjaiset vanhustyön palveluntuottajat tekevät arvokasta työtä ikäihmisten puolesta ympäri Suomen ja samalla useimmat heistä toimivat yhteiskunnallisen yrityksen toimintamallin mukaan tuottaen hyvää yhteiskunnalle, Lausala jatkaa.
Ikäihmisille koronan aikana uusia asiointipalveluja kehittänyt K-ryhmä on mukana kampanjassa huolehtimalla tuotepakettien logistiikasta. Paketit kulkevat palvelutaloihin K:n foodservice-tukku Kespron autoilla.
– Palvelutalojen asukkaat ja työntekijät kohtaavat päivittäin koronan tuomat rajoitukset ja toivomme, että nämä lähetykset antavat viestin siitä, että palvelutalojen ulkopuolella heitä ei ole unohdettu, kertoo Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara.
Tuotteita ovat lahjoittaneet Berner, Fazer, Finlandia Candy, Marimekko, Nordqvist, Novita, Orthex Group, Otavamedia, Pentik, Plastex, Sinituote, Tactic ja Transmeri.
Paketit sisältävät Norqvist-teetä, Novita-lankoja, Fazerin pullia ja suklaata, Pentikin torkkupeitteen, Plastexin muovikauhoja, Bernerin LV-shampoota, Marimekon tuotelajitelman, Sinituotteen teippi- ja kynsiharjoja, Transmerin tuotelajitelman (esim. käsivoidetta, kynsilakkoja), Otavamedian aikakauslehtiä, Finlandia Candyn makeisia, Tacticin pelin ja Orthexin laatikon. Lisäksi Fazer antaa 5 800 suklaakonvehtirasiaa jaettavaksi senioriasunnoissa asuville ikäihmisille.
Arjen iloksi -kampanjan aihetunnisteet ovat: #vastuullisuusteko #arjeniloksi #arvokasvanhuus