Ajankohtaista

Käytännön ohjeita iäkkäille ihmisille koti- ja puhelinmyyntiin

Ikääntyneet ihmiset saattavat helpommin kohdentua epäasiallisen tai aggressiivisen myynnin ja huijausten kohteeksi.

Epäasiallista myyntiä tapahtuu, kun myyjä tulee ilman sopimusta tai ilman kuluttajan etukäteistä kutsua kotiin, eikä anna kuluttajalle riittävästi aikaa selvittää eri vaihtoehtoja tai käydä läpi sopimusluonnosta omaistensa ja läheistensä kanssa, vaan myyjä painostaa pikaiseen päätökseen. On tilanteita, joissa on myyty isoja ja mahdollisesti tarpeettomia remontteja huomattavan kalliilla hinnalla.

Ohessa muutamia käytännön ohjeita:

  • Suhtaudu varauksella kotiisi pyytämättä tulleiden myyjiin tai remonttimiehiin. Epärehelliset myyjät saattavat esimerkiksi kaupata epäilyttävän edullista tavaraa ja vaatia käteismaksua. Pyytämättä tulleet remonttimiehet voivat ilmoittaa tekevänsä tarkistuksia ja esittää korjauksia, jotka eivät todellisuudessa ole tarpeellisia. Jos vierailija käyttäytyy painostavasti tai uhkaavasti, sano soittavasi poliisille.
  • Älä koskaan allekirjoita asiakirjoja, joita et ymmärrä tai joita sinun ei anneta rauhassa lukea. Epäilyttävissä tapauksissa ota yhteyttä lähiomaiseen, muuhun luotettuun henkilöön tai poliisiin.
  • Kotimyynnissä tuotteen tai palvelun myyjän on lain mukaan annettava kahden viikon katumusaika, jonka aikana voit vielä perua kaupat. Tämän jälkeenkin kauppa voidaan perua, jos kotimyyntiasiakirjat eivät ole asianmukaiset tai jos asiakas ei ole ymmärtänyt kaupan ehtoja. Epäselvissä tapauksissa ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Lähde: Rikoksentorjuntaneuvosto; Turvaohjeista senioreille

Korjausneuvonta auttaa kodin muutostöissä

Vanhustyön keskusliiton korjausneuvonnan puoleen voivat kääntyä kaikki yli 65-vuotiaat, joilla on tarvetta kodin remontteihin. Liiton 14 alueellista korjausneuvojaa avustavat ikääntyneitä ihmisiä asunnossa tarvittavien muutostöiden kartoittamisessa, suunnittelussa, korjausavustusten hakemisessa. ja tarvittaessa muutostyöt suorittavan urakoitsijan etsimisessä. Korjausneuvonta on maksutonta, remonttikulut asiakas maksaa itse.

Katso alueesi korjausnevoja vtkl.fi/korjausneuvonta tai soita arkisin klo 9–15 valtakunnalliseen palvelunumeroon 09 350 860 13.

Miten haen korjausneuvontaa?

Vinkki

Katso MTV3 uutismaamun lähetys 7.2.2022, jossa puhuttiin iäkkäisiin kohdistuvista remonttihuijauksista. Katso ohjelma.