Digiopastus luo turvaa seniorille – ja yhteiskunnalle

Julkaistu:

Turvallisuuden tunne on monelle seniorille keskeinen edellytys uusiin palveluihin ja toimintaympäristöihin tutustumisessa. Pelot, epätietoisuus tai huonot kokemukset voivat estää kokonaan digitaalisten palveluiden käytön.

Turvallisuus digitaalisessa ympäristössä rakentuu vähitellen. Usein juuri rauhallinen, henkilökohtainen opastus voi olla ratkaiseva tuki: mahdollisuus kysyä, kerrata ja oppia omaan tahtiin auttaa rakentamaan turvallista digiarkea.

Huijaukset murentavat luottamusta

Digipalvelujen yleistyessä myös huijausten muodot ovat monipuolistuneet. Erilaiset romanssi- ja sijoitushuijaukset, valeverkkokaupat, tietojen kalastelu sekä puhelinpetokset ovat tulleet tutuksi yhä useammalle. Viesteissä hyödynnetään kiireen tunnetta, tunteisiin vetoamista ja niissä piiloudutaan vaikkapa tunnettujen yritysten ulkoasujen taakse.

Huijatuksi tuleminen voi heikentää luottamusta yhteiskuntaan ja aiheuttaa vetäytymistä digipalveluista. Uusien taitojen oppiminen ja selkeät toimintamallit auttavat suojautumaan huijausyrityksiltä. Tieto lisää turvaa.

Totta vai tarua, mistä sen tunnistaa?

Valeuutiset, harhaanjohtavat otsikot ja kuvamanipulaatiot leviävät erityisesti sosiaalisessa mediassa. Kyseessä voi olla tahattomasti jaettu väärä tieto (misinformaatio) tai tarkoituksellisesti levitetty valheellinen tieto (disinformaatio). Näiden tunnistaminen vaatii kriittistä lukutaitoa.

Vanhustyön keskusliiton teettämässä kyselyssä (Seniorien mediataidot 2024) 57 % yli 65-vuotiaista koki valeuutisten tunnistamisen helpoksi. 23 % piti sitä melko vaikeana. Vaikka osa senioreista luottaa kykyynsä arvioida sisältöjä, on riski virheelliseen tietoon uskomisesta silti olemassa.

Yleinen ohje pätee edelleen: Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on sitä. Medialukutaito ei synny itsestään, vaan vaatii harjoittelua, joko itsenäisesti tai ohjatusti.

Vertaisopastus – Luottamus rakentuu yhdessä

Toiselta seniorilta saatu digiopastus voi madaltaa ikääntyneen kynnystä opetella uusia digitaitoja. Vertaistuki tarjoaa käytännön neuvojen lisäksi ymmärtävän ja turvallisen ilmapiirin oppimiselle.

Vertaistuen merkitys digitaalisten sisältöjen oppimisessa on osoitettu niin käytännön työssä kuin tutkimuksissakin. Yhteisöllinen ja epämuodollinen oppimisympäristö, jossa on tilaa kokeilla, oppia muilta ja löytää oma oppimistapansa, tukee senioreita tehokkaasti uusien taitojen omaksumisessa (Hänninen ym. 2022).

Vertaisopastuksen on todettu vahvistavan digiosaamisen lisäksi myös senioreiden osallisuutta ja itsevarmuutta (Korpela ym. 2023). Kun opastus tapahtuu rauhassa ja toista kunnioittaen, syntyy tunne siitä, että digissä voi pärjätä – ja että apua on saatavilla. Näin syntyy turvaa, joka kantaa sekä arjessa että yhteiskunnassa.

Digiopastuksia on tarjolla ympäri Suomen kasvokkain ja puhelimitse. Tutustu opastuspaikkoihin, opastusta järjestäviin tahoihin sekä SeniorSurfin etäopastuspalveluun https://seniorsurf.fi/seniorit/


Lähteitä

Hänninen, R., Korpela, V., Pajula, L. & Taipale, S. 2022. Läheisasiantuntijat ikäihmisten tukena digiyhteiskunnassa. Teoksessa K.Korjonen-Kuusipuro, P.Rasi-Heikkinen, H. Vuojärvi, K. Pihlainen & E. Kärnä (toim.) Ikääntyvät digiyhteiskunnassa – Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. 124–140. Gaudeamus.

Korpela, V., Pajula, L. & Hänninen, R. 2023. Older Adults Learning Digital Skills Together: Peer Tutors’ Perspectives on Non-Formal Digital Support. Media and Communication, 11(3), 53-62.

Vanhustyön keskusliitto 2024. Seniorien mediataidot. Kyselytutkimus seniorien käyttämistä medioista ja ajankohtaisen tiedon lähteistä. https://seniorsurf.fi/raportti-seniorien-mediataidot-tutkimus/

Kirjoittanut

Nina Ziessler

Vastaava asiantuntija: SeniorSurf-verkosto, organisaatioille suunnattu sisältö, viestintä, vaikuttaminen, mediataidot

Kirjoittanut

Eero Tuomenoksa

Asiantuntija: etäopastuspalvelu, SurfAreena, digiopastajat, opastuspaikkakartta, materiaalipankki

Kirjoittanut

Susan Sillan

SeniorSurf-toiminnan sosionomi-harjoittelija, Metropolia-ammattikorkeakoulu